Coaching

In 2024 en 2025 volgde ik de opleiding 'leergang teamcoaching' bij School voor Coaching. Een opleiding om nooit te vergeten! 

Als gediplomeerd en geregistreerd coach ben ik beschikbaar en in te huren. Als leidinggevende heb ik veel ervaring met veranderprocessen. Dit was voornamelijk in het onderwijs. Voor mijn praktijkassessment coachte ik een zorgteam (bij D.S.V. in Katwijk). Ik ben geïnteresseerd in hoe teamontwikkeling en begeleiding binnen andere organisaties vorm krijgt.

Ik werk veel met thema’s als teamontwikkeling (teamfasen en rol-doel-context), professionele samenwerking, het uitspreken en inbrengen van emoties, werken met voorstellen (leren samen beslissingen te nemen), patronen en systemische principes. 

Achtergrond teamcoaching

De meeste professionals hebben van zichzelf de behoefte om met anderen samen te werken om een doel te bereiken. Dit is zeker zo als je in een team samenwerkt en er sprake is van een gezamenlijk doel. Ook al zullen de individuen van een groep vaak over zichzelf zeggen dat zij graag en goed samenwerken, er is een groot verschil in hoeverre de samenwerking in teams effectief is.

Door verschillende gebeurtenissen in een team kunnen patronen ontstaan die zichzelf steeds herhalen. Deze patronen kunnen erg helpend zijn voor het bereiken van het gezamenlijk doel, maar het kan ook belemmerend zijn. Vaak is het voor een team tijdens het werken moeilijk om (belemmerende) patronen nog te herkennen, laat staan te doorbreken. Een teamcoach kan helpen om de patronen te herkennen en te faciliteren om een professioneel gesprek te voeren en zaken expliciet te maken. Wat expliciet gemaakt wordt, heeft in de onderstroom minder invloed op de gehele dynamiek.

Door bewuster te worden van de aanwezigheid van deze patronen en van de manier waarop die patronen ons triggeren, zijn we beter in staat effectief bij te sturen en de resultaten en samenwerking te verbeteren. Ook verkleinen we de neiging om gedrag in het team persoonlijk te maken; om ons zelf de schuld te geven van wat niet loopt of om met de vinger naar een ander te wijzen. Daar ligt de oplossing niet. Het hele team draagt bij aan het patroon. Het hele team is verantwoordelijk voor de oplossing.  

Wat is je werkelijke vraag? één van de coachingsvragen uit het ReflAction spel (School voor Coaching)