DND interim
Wie in of dichtbij het onderwijs werkt, begrijpt dat er momenten zijn waarop scholen of besturen tijdelijke versterking nodig hebben. Denk aan ziekte, zwangerschapsverlof, piekbelasting of verandertrajecten. In zulke situaties biedt een interimdienst een waardevolle oplossing. Het is dan belangrijk dat de opdracht heel zorgvuldig geformuleerd wordt door de opdrachtgever - samen met de opdrachtnemer. Bedenk welk specialisme er in jouw organisatie nodig is. Ligt er een uitdaging op het gebied van systeemdynamiek en cultuur?
Lees dan snel verder! Ik beschrijf ook wat echt mijn type opdrachten zijn!
De opdracht
Het allerbelangrijkste van een interim-klus vind ik de beschrijving van de opdracht. In de opdracht beschrijft de opdrachtgever wat er van de interimmer verwacht wordt.
Is het de bedoeling om vooral 'de rust te bewaren' en 'zorgen voor stabiliteit'? Dan doen besturen er goed aan na te denken of dit met een vaste directeur ook kan.
Als er in de organisatie iets moet gebeuren op het gebied van verandering of verbetering van werkprocessen of de cultuur is een interim-oplossing vaak een goede keuze.
Dat hoeft niet altijd voor opgezet te zijn. Soms kom je er gedurende een tijd achter dat de opdracht een beetje zal moeten veranderen, omdat de dynamiek in de school iets anders begint te vragen. Het hierover hebben met de opdrachtgever levert de mooiste gesprekken op.
Mijn werkwijze kenmerkt zich door:
- Een heldere en duidelijke opdracht. Doorvragen tot het echt helder is wat er verwacht wordt;
- De opdracht start met het einddoel voor ogen. Iedere dag beseffen wat er nodig is en daarnaar toe werken;
- Periodieke (tussen)evaluatie om tussendoelen te checken of doelen bij te stellen.
Specialisme
Het leukste van mijn werk vind ik: de juiste mensen op de juiste plek krijgen en hen steunen en faciliteren in hun autonomie, zodat zij iedere dag het beste kunnen doen voor de kinderen, zodat zij het onderwijs krijgen wat ze verdienen.
Ik ben een coachende leider die het belangrijk vindt om mijn teamleden professionele ruimte te geven. Ik geniet er het meeste van als deze professionele ruimte benut wordt en hierbinnen ruimte ontstaat voor verbetering, verandering en ontwikkeling van zowel het onderwijs als de mens.
Ik kan goed lesgeven, maar onderwijskwaliteit is niet mijn grootste kracht. Ik werk graag samen met een IB'er of KC'er die op strategisch niveau kan en wil meedenken over de onderwijskwaliteit en hierop kan sturen met mijn steun.
Ik wil graag interimmen omdat ik het leuk vind om ergens (slechts) een tijdje te zijn, en orde op zaken te stellen. Ik ben een harde werker met goede ideeën, sensitief, energiek en veerkrachtig, vernieuwend en creatief en ik houd ervan om samen te werken.

Systeem en cultuur
In mijn werk als schoolleider ben ik me steeds meer gaan interesseren voor cultuurverandering. Iedereen die ergens werkt zal desgevraagd antwoorden dat zij streven naar een professionele cultuur. Maar dit is nog niet zo vanzelfsprekend in het onderwijs.
Cultuur is niet altijd iets slechts, het kan ook goed zijn. En natuurlijk is het niet verboden om naast collega's ook goede vrienden te zijn. Wel is het wenselijk om altijd de reflectie aan te durven gaan over je eigen professionele handelen, of dat van een groepje mensen samen.
In cultuurverandering deed ik in eerste instantie veel op gevoel. Meestal geeft dat een hele goede richting, maar als je beredeneerd wilt werken is het ook handig om zaken goed te kunnen onderbouwen.
Door mijn coachingsopleiding bij School voor Coaching ben ik veel meer te weten gekomen over systemen en hoe ze functioneren. Ik leerde patronen te herkennen en hiermee te oefenen. Wat me altijd bijblijft van de stof uit de leergang teamcoaching:
- In alle lagen van een organisatie zie je altijd dezelfde patronen terug, insluiting/uitsluiting, conflictvermijding, een hoge standaard, oordeelsvorming. Van de bestuurskamer tot in de klas zie je dan dezelfde gedragingen terugkomen;
- Het helpt om deze patronen te benoemen en samen te kijken wat er nodig is om dit te veranderen (teamcoaching kan hierbij helpen);
- Als je ergens iets voelt van ongeduld, irritatie, boosheid of verdriet is het belangrijk om te beseffen dat je in een groep nooit de enige bent die dit voelt. Het gevoel benoemen helpt;
- Iedereen wil zich gehoord voelen. Om echt goed te luisteren kun je bedenken: Eerst 10 keer erkennen, de rest komt later.
Deze principes pas ik ook toe in mijn (interim) schoolleiderschap, en dat is goed om te weten voordat we gaan samenwerken. Als je systemische principes, cultuur en onderstroom, het inzetten van sensitiviteit en benoemen en erkennen van gevoelens ook belangrijk vindt, dan kan ik een hele goede keuze voor een interim-oplossing worden voor jouw organisatie.

Mijn type opdrachten
Ik vind het leuk om op interim-basis verschillende klussen in het onderwijs op te pakken. Ik weet veel van leidinggeven, dus hier kun je me voor inzetten. Als integraal schoolleider ben ik ook gewend om veel van de HR-processen zelf in te richten of uit te zoeken. Ik heb veel ervaring met complexe verzuimdossiers, arbeidsvoorwaarden, loonschalen, juridische kanttekeningen en het interpreteren van de CAO. Het lijkt me ook erg leuk om een tijdje als HR adviseur werkzaam te zijn in het onderwijs. Ook vind ik het nog steeds heel gaaf om een tijdje ergens les te geven. Het coachen van leerkrachten ben ik gewend en ook hier ben ik voor in te zetten. Ook kan ik optreden als sparringpartner voor (beginnende) directeuren en hen op een coachende manier doen ontwikkelen tot ervaren en stevige schoolleiders.
Op een rij ben ik op praktisch én strategisch niveau en voor een afgesproken periode, zonder tussenpartij in te zetten voor functies als
- Directeur
- Leerkracht, het liefste bovenbouw
- Teamcoach
- HR-adviseur
- Coach 'on the job' voor leraren en directeuren